Su İle Kutsanmış Şehir : Edessa, Yunanistan

Merhaba!

Bildiğiniz gibi Selanik - Yunanistan'da uzun dönem AGH projesi yapmaktayım. E tabi yaşadığın şehri ve ülkeyi de gezmemen bence büyük ayıp olur. Bu nedenle arkadaşlarla her ay en az bir Yunan şehrini gezmeye karar verdik. İlk noktamız ise Edessa oldu. İki araç kiralayıp Selanik'ten 8 kişi çıktık yola. Yaklaşık 75 km Selanik - Edessa arası. Yolda olmanın hissi, yeni bir yer görecek olmanın heyecanı bile güzel.

Slav dillerinde voda, su anlamına geliyor. Edessa (Türkçe : Vodina) ise suyun bol olduğu, sular şehri anlamında ve bunu şehrin içinden geçen su kanallarına borçlu. Zamanında bir çok medeniyetin hakimiyeti altında kalan şehir, 1390 yılında Osmanlı İmparatorluğu tarafından fethedilmiş ve 522 yıl Osmanlı himayesinde kalmış. Balkan Savaşlarından sonra ise Yunanistan Krallığı topraklarına dahil olmuş. Mübadeleye kadarda Hristiyan ile Müslümanların iç içe yaşa dağı bir yerleşim yeriymiş.

Şehrin en popüler noktası içerisinde kafe, lokanta ve bir de Su Müzesi bulunduran Şelale Park. Şelaleyi daha güzel açılardan görmek için ise merdivenlerle yaklaşık 70 mt. aşağı iniliyor. Şelale o kadar gür akıyor ki etkilenmemek elde değil. Onun haricinde ara sokaklarda kaybolmanızı önereceğim ben. Zaten büyük bir şehir değil, yürüyerek birkaç saat içinde bitirebilirsiniz.

Osmanlı döneminden kalma 6 cami varmış şehirde. Biri kiliseye çevrilmiş, 4ü yıkılarak yok edilmiş. Bugün ise sadece "Yeni Cami" ayakta ve o da kaderini bekliyor. Ayrıca bazı sokaklardan geçerken, sanki bir Ege köyünü geziyormuş hissine kapılabilirsiniz.

Yunanlılar ve Makedonlar için şehri önemli kılan bir diğer unsurda Büyük İskender'in babasının buralı olmasından imiş. Bizim için önemi ise Osmanlı'nın 500 seneden fazla buraya hakim olması dışında, Mustafa Kemal Atatürk'ün annesi Zübeyde Hanım'ın da Vodina'lı olması..

Edessa'yı gezip gördükten sonra yaklaşık 20 km ileride Makedonya sınırına yakın olan Loutra Pozar 'a geçiyoruz. Burayı görülesi yapan en önemli özelliği ise termal kaynakları. Ayrıca bunun dışında tırmanış vs. gibi outdoor sporlarda yapabilmek mümkün(müş). Biz sadece termal havuzlar için geldik.  (Daha fazla bilgi için tıklayınız.)

O kadar garip ki dağdan gelen buz gibi nehrin yanında ufak ufak kaynaklardan sıcak su geliyor. Bu kaynakların kimisini gelen turistler taşlarla çevirip havuz yapmışlar, kimisi kendiliğinden havuz olmuş. Ayrıca bunun dışında özelleştirilen yerlerde mevcut. Bizim gittiğimiz havuza giriş 2 Euro (Biz ödemedik. :) )

Daha önce hiç böyle bir deneyim yaşamamıştım, o zevki nasıl tarif ederim bilmiyorum. Ocak ayında, dışarısı baya soğuk iken o sıcak havuzun içinde olmak.. Yanında akan nehrin suyu ise keskin bir soğuklukta. Zaman zaman oraya da birkaç saniyeliğine girip çıktım. Ama eminim ki sırf şu soğuk su için bile bahar veya yaz mevsiminde buraya gelmek yine güzel olacaktır.

Hafta sonunu evde pinekleyerek geçirmekten ziyade böyle günübirlik, güzel ve uygun bir tur yapmak çok güzel hissettirdi. Genel anlamda masrafları yazacak olursam;
- Araba Kirası : 25 Euro ( Hyundai i20) - Poseidon Car Rentals
- Yakıt : 20 Euro
Yiyecek - İçecek kısmı tamamen size kalmış, biz evde bir şeyler hazırlayıp yanımıza almıştık. Loutra Pozar'da fiyatlar pahalı olabilir ama Edessa'da bütçenize uygun güzel bir Yunan restoranı bulabilirsiniz diye düşünüyorum.

Bir sonraki yazıda görüşmek üzere..