Balkan Turunun İlk Rotası : Üsküp, Makedonya!

Merhaba.

GGeçen yazımda bahsettiğim gibi Yunanistan'daki 2 haftalık tatili değerlendirmek adına 10 günlük bir Balkan turu ayarladık. Tura Selanik'ten otobüsle ile Üsküp'e giderek başladık. Otobüs bileti yaklaşık 20€. Gidiş - dönüş alırsanız fiyat 30€. Otobüs çok kalabalık değil. Yolculuk rahat ve yaklaşık 3,5 - 4 saat sürüyor. Tabi sınırlardaki yoğunluğa göre değişebiliyor bu süre.

*Not: Aracı Üsküp'ten kiralayıp başlayacağız yolculuğa. Çünkü Selanik'ten kiralayacağınız araçla Yunanistan dışına çıkamıyorsunuz.!

Selanik - Üsküp arası bir yerlerde.

Gittikçe yaklaşıyoruz Üsküp'e.

Üsküp'te otogarda indik ve otogar içerisindeki döviz bürosundan paralarımızı çevirdik. 1€ yaklaşık olarak 61 Makedon Dinarına denk geliyor. (Ağustos 2015 kurlarıyla) Paraları çevirdikten sonra merkeze gitmek için yola koyulduk. Otogarın çıkış kapısında hemen etrafınızı taksiciler sarabilir. Kimileri Türkçe biliyor. Merkez yakın, eğer bir sağlık sorunu veya ufak çocuklarınız yok ise taksi kullanmamanızı öneriyorum. Otogardan yaklaşık 15-20 dakikalık yürüme ile merkeze ulaşabiliyorsunuz.
Üsküp Vardar Nehri'nin iki yakasına kurulu, kültürüyle bize oldukça yakın, sakin bir kent. Şehir her ne kadar başta güzel gelse de turistik açıdan çok bir şey vaat etmiyor. Aslında coğrafi olarak hava ve karayollarının kesişiminde olmasına rağmen bu ayrıcalığı Üsküp'ü çok fazla ileriye taşıyamamış.

Şehirde "Üsküp 2014 Projesi" kapsamında yeni bir yapılanmaya gidilmiş. Yapılar kendi başlarına çok avrupai, devasa, çok güzel yapılar ama büyük resme bakıp hemen 500 mt arkasındaki Osmanlı izleri taşıyan binaları, çarşısıyla karşılaştırılınca eğreti olmuşlar diyebilirim.

Ayrıca bunuda belirtmeden geçemeyeceğim. Şehir, Büyük İskender'i (Alexander The Great) o kadar sahiplenmiş ki -ki bu konuda Yunanistan ile hala daha çatışırlar- her yerde onunla alakalı devasa heykeller yapmışlar. Sadece heykeller bile değil; havaalanına, sokaklarında bile bu isme sıkça rastlamak mümkün.

Büyük İskenderlerden sadece biri.

Kentin turistik olarak çok bir şey sunmadığını bir kenarı bırakırsak, Osmanlı’nın izlerini görebileceğiniz tarihi birikim, yemekleri, yaşayış biçimleri ile kendimizi sanki Türkiye'de bir Anadolu kentinde geziyormuşçasına hissediyoruz. Büyük İskender heykelini geçtikten sonra Eski Çarşı (Old Bazaar) 'ya geliyoruz. Karınlar aç, hemen bir mekana oturup bir şeyler söylüyoruz.

Eski Çarşı, Üsküp

Fiyatlar uygun ve porsiyonlar bol. Kesinlikle bol bol et yemenizi öneriyorum. Özellikle neredeyse tüm Balkanlarda meşhur olan cevapi burada da baya meşhur ve çok lezzetli. 1 Porsiyonda 10 - 12 adet köfte, yanında sıcacık pidesi, ajvar sos, patates kızartması, doğranmış soğan ve domatesle sipariş ediliyor ve fiyatlarda 3-3,5 € civarında. Bira ise 1,5 € civarında.

Yemek sonunda Türk kahvesi de söyledik. Tadı Türkiye'de içtiğim çoğu yerden daha güzeldi diyebilirim.

Yemekler yendi, yüzler gülüyor.
Dediğim gibi biz çok gezemedik ama Üsküp'teki gezilecek yerleri başlıca sıralayacak olursam;
-Makedonya Meydanı
-Taş Köprü
-Milenyum Haçı
-Kapan Han
-Mustafa Pafa Camii
-Kanyon Matka
-Sulu Han
-İshak Bey Camii

-Üsküp Kalesi               olarak yazabilirim.

Nerde kalmıştık; Aracımızın rezervasyonunu internetten buraya gelmeden önce yapmıştık. Firmanın bir tek havaalanında şubesi vardı. Mekandan ayrılıp havaalanına giden servise binmek için tekrar otogara doğru yola koyuluyoruz. Yolda karşılaştığımız taksiciler havaalanına gideriz vs. diyor ve bizde fiyat soruyoruz. 5 kişi olduğumuz için başta 2 taksi ve 25'er € diyor ama başlıyoruz pazarlığa. 5 kişi için tek taksi ve 15€'ya anlaşıyoruz. Taksicilere kendimizi İtalyan olarak tanıtıyoruz başta. Kendi aralarındaki Türkçe konuşmalarda 15 çok az bea vs. gibisinden yakınıyorlar. Türk olduğumuzu belli etmedik çünkü otogardan bu yana kime Türkiye'den geliyoruz desek bizi kazıklamaya çalıştı. -Belki yanlış insanlarla karşılaştık, genelleme yapmak istemem.-
Havaalanı ile merkez arası gerçekten uzak 15€'ya çok iyi bir fiyata geldiğimizi düşünüyorum. Çünkü havaalanı servisi de kişi başı 3€'ydu ve servisi beklemek zorunda kalacaktık.
Havaalanında aracı kiraladığımız firmaya geldiğimizde hiç hesapta olmayan extra bir sürpriz ile karşılaşıyoruz. Görevliler aracı Makedonya içinde mi kullanacağımızı sordular.  Bizde Balkan turu yapacağız dedikten sonra sınırlardaki geçişlerde kullanılmak üzere zorunlu olan yeşil kart için giriş yapılacak her ülke başına 35€ extra ücret talep ettiler. Ufak bir pazarlık sonrası 35€'luk yeşil kart ücretini ülke başına 30€ yaptılar. Ufakta olsa indirim kazanmanın mutluluğuyla eşyaları arabaya yerleştirip yola koyulduk.
Sonraki Durak: Belgrad, Sırbistan!

*Not:Gezileriniz için en önemli önerim tek başına bir Üsküp ziyareti yapmamanız yönünde olacaktır. Mutlaka civardaki gezilesi yerleri de ekleyerek Üsküp’ü bir transfer merkezi gibi kullanmanız verimli olacaktır.

Sağlıcakla kalın, gönüllü kalın..