SEO ÇALIŞMASININ AŞAMALARI
1- ARAŞTIRMA AŞAMASI
İş araştırması aşaması SEO çalışmasının ilk aşamasını oluşturmaktadır. Bu aşamada olayı netleştirebilmek için birtakım sorulardan yola çıkarak elinizdeki verileri bir araya getirebilir, bu sayede daha sağlıklı ve başarılı çalışmalar yapabilirsiniz.
Mesela online tanıtım ve pazarlama konusundaki öngörünüz nedir? İşinizin ya da projenizin internet ortamına sağlıklı bir biçimde aktarılabilmesi için neler yapılması gerekiyor? Hedefleriniz nelerdir? Hedeflerinizin gerçekçiliği ve uygulanabilirliği konusunda bir araştırmanız var mı? Projeniz için bir zaman planlaması yaptınız mı? Projeniz için ne kadar bütçe ayırdınız?
Bu sorular çoğaldıkça ve cevapları isabetli oldukça resmi daha net görebileceksiniz. Karanlıkta el yordamıyla ilerlemeye çalışan biri gibi olmayacaksınız.
Rakip analizi aşamasıyla araştırma aşamasının ikinci evresine geçmiş olacaksınız. Yola daha önce çıkmış rakiplerinizi iyi analiz etmek sizi Amerika’yı yeniden keşfetmeye çalışmaktan kurtaracaktır. Muhtemel anahtar kelimelerinizi kullanarak büyük arama motorlarında araştırma yapın ve üst sıralarda çıkan siteleri detaylı olarak inceleyin.
Tüm bu araştırmalar ve veriler ışığında anahtar kelime araştırma evresi ile devam edebilirsiniz. Bunun için Google Adwords Anahtar Kelime Aracı ve benzeri araçları da kullanabilirsiniz. Hedeflemeyi düşündüğünüz kelimelerle ilgili bilgiler ve istatistikler de size karar verme noktasında çok yardımcı olacaktır.
2-PLANLAMA VE STRATEJİ AŞAMASI
İçerik planlaması en önemli stratejik aşamalardan birini oluşturmaktadır. Sitede yer alacak içeriklerin yapısı, blog sayfaları, e-bülten, soru-cevap sayfaları, tanıtım sayfaları, referanslar, besleme (syndication), site haritası vb. olması gereken içerik yapılarının ve bölümlerinin planlanmasıdır. Bu saydıklarımız örnek olup her sitenin gereksinimleri kuşkusuz farklı olacaktır.
Link inşası (link building) da mutlaka planlamaya dahil edilmesi gereken bir husustur. Link eklenecek ücretli veya ücretsiz dizinler, sosyal medya siteleri, sosyal imleme, bloglara yorum ekleme, basın bültenleri vb. link inşa yöntemlerinden hangilerinin ve ne oranda kullanılacaklarının belirlenmesi gerekir.
Sosyal medya stratejileri de artık ayrı bir başlık altında planlanması gereken bir konu haline gelmiştir. Başta Google olmak üzere arama motorları Twitter, Facebook, LinkedIn gibi sitelere çok önem vermektedirler.
Arama motorları stratejisi, bir başka önemli husustur. Öncelikle hangi arama motorlarını hedefleyeceğinizi belirlemelisiniz. Biz başlangıç olarak arama motoru pazarının yaklaşık %90 oranında hâkim olan Google, Yahoo ve Bing üçlüsünün yeterli olacağı kanaatindeyiz. Her üç arama motorunun da farklı algoritmalara sahip olmaları sebebiyle bu üç farklı arama motoru için de ayrı analizler yapmanız gerekeceğini söyleyelim.
Teknik planlama noktasında da yapılması gerekenleri planlama zorunluluğunu siz de takdir edersiniz. Bu aşamada sitenin kurulacağı platformun ve kullanılacak teknik altyapının belirlenmesi gerekecektir.
Sitenin sıfırdan seçilecek bir web programlama dili ile kodlanması ya da bir içerik yönetim sistemi ile çalışılması alternatifler arasında ilk düşünülmesi gerekenler olacaktır.
Sitenin sağlam bir sunucuda barınması sitenin sürekli erişilebilir olması açısından son derece hayatidir. Sık sık kesinti yaşanan bir sunucuda barındıracağınız site ile seo açısından verimli neticeler almanız beklenemez. Ayrıca kullanacağınız teknik alt yapının ve teknolojilerin güncel olması ve seo açısından size ayak bağı olmamaları da çok önemlidir.
Ayrıca sitenin hızlı açılan bir site olması yavaş bir site olmaması da seo açısından giderek önemini arttıran bir faktör olarak karşımıza çıkmaktadır. Teknik planlamanızı yaparken bu hususu da gözden kaçırmamalısınız.
3-UYGULAMA AŞAMASI
Artık harekete geçme zamanı geldi. Şimdi çalışmalarınızı hayata geçireceksiniz. Bu aşamada çalışmaları site içi seo çalışmaları ve site dışı seo çalışmaları olarak iki kategoriye ayırmanızın daha faydalı olacağı kanaatindeyim.
Site içi (on-page) seo çalışmaları; adından da anlaşılacağı üzere anahtar kelime optimizasyonu, içerik optimizasyonu ..vb siteniz üzerinde yapacağınız çalışmaları ifade eder.
Site dışı (off-page) seo çalışmaları da siteniz dışında, sosyal medyada yapacağınız faaliyetler, backlink çalışmaları… vb çalışmaları ifade eder. Bu konuların detaylarını da kitabın ilgili bölümlerinde bulabilirsiniz.
4-İZLEME VE ANALİZ AŞAMASI
İzleme ve analiz aşaması arama motoru optimizasyonunun can damarıdır diyebiliriz. SEO organik bir çalışmadır ve bir kere yapılıp bitecek bir uygulama değildir. Yaptığınız çalışmaları izlemek, elde edilen sonuçları analiz etmek işe yarayan ve yaramayan yöntemlerin farkına varmak, tespit edeceğiniz eksiklikleri gidermek, arama motorlarının algoritmalarında olabilecek muhtemel değişiklikler neticesinde sıralamayı etkileyen faktörlerin ağırlıklarındaki değişmeleri fark etmek ve daha birçok önemli hususta doğru ve zamanında hamleler yapabilmek ancak izleme ve analiz ile mümkündür. Bu konuda Google Analytics ve benzeri araçlardan yararlanabilirsiniz.
Sonuçları aylık, üç aylık, altı aklık ve yıllık dönemlerde rapor haline getirmek ve saklamak da ihmal edilmemelidir. Daha ileriki aşamalarda bu raporlar bir arada değerlendirildiğinde çok önemli sonuçlara ulaşabileceksiniz.
Yorum Gönder