Chrome’un gömülü reklam engelleyicisi hakkında öğrenmek istediğiniz her şey


Reklam engelleyici teknolojisi artık bir adım daha attı: Google Chrome, reklamları otomatik olarak engellemeye başlayacak. Tabii ki hepsini değil.
Peki hangilerini? Ayrıca bütün reklamlar aynı oranda kötü mü? Hadi, inceleyelim.
Reklam engelleyici nedir ki zaten?
İnternet reklamlarından pek kimsenin hoşlandığını söyleyemeyiz. Bu hiç de şaşırtıcı değil: Oldukça ilginç bir makaleyi okumaya çalışırken ekranın yarısını kaplayan saçma bir resim görmek, hatta daha da kötüsü, otomatik çalışmaya başlayan videonun patlayan sesini dinlemek gayet sinir bozucu bir durum. Reklam engelleyicilerin uzun zamandır mevcut olması, üstelik popüler olmaları da hiç şaşırtıcı değil. Kısa bir süre önce yayınlanan Reutersaraştırmasına göre İnternet kullanıcılarının → yaklaşık dörtte biri bir reklam engelleyici kullanıyor.
Reklam engelleyiciler genellikle reklamları gizleyen tarayıcı eklentileridir. Modern reklam engelleyiciler, reklam sunucularının kullanıcılar tarafından görüntülenen sayfalara içerik indirmesini engeller.

Google Chrome’un gömülü reklam engelleyicisinin farkı nedir?

Tipik reklam engelleyici eklentilerinin aksine, Chrome reklamların o kadar da kötü olmadığı varsayımıyla çalışıyor. Örneğin, zorla önünüze sunulmuş olmayan, aslında istediğiniz, gördüğünüz için mutlu olduğunuz ve reklam vereni de mutlu edeceğiniz bir indirim veya çözüm öneren reklamları düşünün. Chrome da tüm reklamların eşit derecede rahatsızlık vermediğini biliyor. Dahası, çoğu web sayfası reklamlarla kazanç sağlıyor. Yani, Google sadece gözümüze fazlaca batan reklamları engelleyecek.

Fazladan kasıt ne? Chrome neyi engelleyeceğine nasıl karar verecek?

Reklam engelleyici, kararlarını Coalition for Better Ads (Daha İyi Reklam Koalisyonu) tarafından belirlenen yönergelere dayanarak verecek. Öte yandan bir web sayfasındaki tek bir reklam CBA standartlarına ters düşerse Chrome bu kaynaktaki tüm reklamları engelleyecek.

Google yine de son kararı kullanıcıya bırakacak. Web sayfasının ziyaretçileri reklamın engellenmesini isteyip istemediklerine karar verebilecekler.

Bir dakika, Coalition for Better Ads nedir?

Adından da anlaşılacağı üzere, CBA reklamların iyileştirilmesi için bir araya gelmiş reklamcılar, ticari gruplar, yayıncılar ve büyük şirketlerden oluşan bir ittifak. Koalisyon, 2016 yılının Eylül ayında kuruldu. Büyük katılımcılarının arasında Google, Facebook, Microsoft, Reuters, Washington Post, Procter & Gamble ve Unilever bulunuyor.
Amaçları kötü reklamcılığı azaltmak, böylece kurallara uyan reklam verenlerin müşterilere daha kolay ulaşmasını sağlamak. Google Başkan Yardımcısı Sridhar Ramaswamy’nin açıklamasına göre, sadece tek bir rahatsız edici reklam, kullanıcının tüm reklamları engellemesine neden olabiliyor. Sonuç olarak da şirketlerin izleyicilerine ulaşması zorlaşıyor ve çevrimiçi kaynaklar gelir kaybederek iyi içerik sağlamayı kesiyor.

Coalition for Better Ads ne yapıyor?

Koalisyon ilk önce Kuzey Amerika ve Avrupa’dan 25.000 internet kullanıcısıyla röportaj yaparak çevrimiçi reklamcılıkta insanların en çok neleri sinir bozucu bulduğunu inceledi. Ayrıca reklam boyutu, yükleme süresi, web sayfasının işleyişine etkileri ve başka küçük ama önemli ayrıntıları değerlendirdiler. Bu araştırmayla yola çıkarak bir dizi reklamcılık standardı geliştirdiler.

Koalisyonun insanlığa fedakarlık amacı gütmekten ziyade üyeleri para kaybettiği için çalıştığı bir gerçek. Bu onları öncelikle sorunun köküne inip kendilerine çeki düzen vermeye itti; değirmenlere, veya bu durumda reklam engelleyicilere karşı savaş açmaya değil.

Bu standartlar nelerdir?

CBA’nın ilk taslağında “tüketicilerin en az tercih ettikleri” ve bütün reklamları engellemelerine neden olan reklamların bir listesi bulunuyor. Bu reklamlar:
Sayfa yüklenirken çıkan açılır pencere reklamları: ya sayfanın tamamını kaplar ya da kullanıcıya sayfanın minik bir parçasına bakması için nezaketen izin verir;
Sesli otomatik oynamaya başlayan videolar: herhangi bir şey okuyamadan hızla sayfayı kapatmanıza neden olanlar;
Geri sayımlı ve kapatamadığınız reklamlar;
Sayfanın alt taraflarına doğru indikçe aşağıda asılı kalan reklamlar (özellikle de sayfanın %30 veya daha fazlasını işgal ediyorsa).

Mobil cihazlar için liste biraz farklı ve iki katı daha uzun. Ekranı kaplayan her türden reklamı içeriyor: kurtulmak için sayfanın en aşağılarına gitmenizi gerektirenler, bir linke bastığınızda açılan ve sizi bekletenler veya en basitinden ekranın %30’undan fazla yer kaplayanlar. Mobil cihazların listesinde özel olarak bir de metni ve arka plan rengi değişirken sürekli rahatsız edici biçimde parlayan Flash animasyonlu reklamlar bulunuyor. Ancak akıllı telefon kullanıcıları, ekranın alt tarafında sabitlenen reklamları daha az rahatsız edici buluyor, bu nedenle bu tür reklamlar standartlar arasında yasaklanmamış.
Google kabahatlileri nasıl buluyor?

Web siteleri standartlara uygun olup olmadıklarına göre kontrol ediliyor. Sonra yöneticilerine ya yeşil ışık ya da reklamları düzenlemeleri için 30 gün süre veriliyor. Google’ın bildirimini yok sayan yöneticilerin etki alanlarının Chrome’da reklam göstermeleri engelleniyor. Sorunlar düzeltildikten sonra yeniden kontrol istenebiliyor. Kontrolden geçen etki alanı yeniden kazanmaya başlıyor.
Reklamlar artık yok ama casusluk devam ediyor

Şimdi burada neticeye bakalım: Kullanıcılar daha arkadaş canlısı reklamlar görüyor ve sayfa sahipleri para kazanıyor. Fakat maalesef hikaye burada bitmiyor. Google ve diğer şirketler, insanları rahatsız edici reklam ve videolardan korurken bir yandan da (fazla dikkat çekmeden ama aynı rahatsız edicilikle) tüm kullanıcı hareketlerini izlemeye devam ediyor. Gizlilik istilaları sizi en az Flash animasyonlu reklamlar kadar rahatsız ediyorsa güvenilir bir izleme karşıtı araç kullanmanızı öneririz. ÖrneğinKaspersky Internet Security‘de yer alanÖzel Tarama özelliği.

Chrome’un tek tarayıcı olmadığını ve diğer tarayıcıların henüz gömülü reklam engelleyicileri bulunmadığını unutmayın. Bunlar için de Kaspersky Internet Security’nin Anti-Banner bileşeni sorunu çözecektir. iPhone veya iPad ile gezinmeyi sevenler içinse Kaspersky AdCleaner for iOS, mobil Safari’deki tüm reklam ve açılır pencerelerle başa çıkacaktır.


Kaynak:https://www.kaspersky.com.tr/blog/google-chrome-ad-blocker-faq/4747/

0/Yorumlar

Daha yeni Daha eski